*Video-registratie: De Lichtekooi Florastraat 11, 2140 Antwerpen (B)
***************************************************************************
….Sind wir vielleicht hier, um zu sagen: Haus, Brücke, Auto, Raum,tafel, water, deur, Brunnen, Tor, Krug, apple tree, window, Borst, snow en schoenen. Aber Auch:Säule,Turm, hoogbouw en penthouse met uitzicht … aber zu sagen, Om te zeggen, begrijpt U,we zijn HIER om te zeggen op zo een manier …oh, zu sagen, so, wie selber die Dinge niemals innig meinten zu sein. Ist het niet nicht een List van deze geheime Erde, wenn sie die Liebenden aanspoort, sogar drängt, zodat iedereen verrukkelijk is als wij de de dingen met hun naam verenigen kunnen; door hun naam te roepen. Zodat de oude deurdrempel die toegang verschaft tot het huis van de verliefden en verrukten een beetje meer slijt en de toegang vergemakkelijkt…. gemakkelijk zat als je samen bent, SAMEN.
“Hier” ist er Tijd en ruimte voor alles, “Hier” ist seine Heimat.
Sprich und bekenn. Meer dan ooit Falt vieles weg van de dingen die ervaren kunnen worden omdat wat het vervangt als wij het onderdrukken, zonder beeld is. Stilte. Silence.
Aber Actie groeit van binnen uit en beperkt zichzelf op een andere manier. Door Woede.Tussen de hamerslagen overleeft toch het hart, ons hart, het overleeft zoals de tong tussen de tanden, die toch, jazeker prijzend blijft. Zoals de dichter zegt uit Praag die tot zijn zesde levensjaar als meisje werd opgevoed door een ontroostbare moeder die haar dochter verloren had.
Instead of “yes, sir” or “thank you, ma’am” or other language that makes gender-based assumptions, you could simply communicate:
Good morning!
Thank you very much.
You look so wunderful
how sweet is your smell
How gentle is your look.
Comme ton regard est doux.
How are you
How is your partner and friend
How is your mother?
It’s a pleasure.
Show me your legs
How can I be of assistance today?
Could I help you?
Are you all right?
Yes, please enter
Yes please, show me what you have in your hands
Can I help you?
Yes, absolutely. I ‘l be right with you.
I will comfort, just wait
Please take a chair, take your time
Please….wait a moment
You are welcome
Can I help you?
Good evening
Please be mine
how sweet is your smile
Can I help you?
Instead of calling upon or remarking about a particular “man” or “woman” (who has not disclosed that identity),you could indicate:
The person in the red shirt
The person with their hand raised
The person who went to the loo
The person who just gave a lecture
the person who could not come
The person on the front row
The person over here
The person that just left
the person that you looked at
the person that cried
the person that smiled while passing by with a broken leg and hand cuffs
The person that you used to know so well, but not any more
Can I help you?
Instead of “ladies and gentlemen” or “boys and girls” or other language that assumes only two genders, you could use:
Friends
Colleagues
Friends and Colleagues
Colleagues and Friends
Esteemed guests
your honor
your highness
witness, please come with me
Children / Youngsters, so glad to see!
Students from abroad , follow me
Students everywhere , take a brake, relaxe, welcome
your thieves and crooks , please follow me too
Friends and colleagues
Colleagues and Friends
crooks and Liers
Esteemed guests all of you
your honor and your highness, be my guest.
Can I help You?
Instead of “he or she” or “s/he” (when speaking of an unknown or universal person) you could communicate:
They
That person
The patron
The guest
that liar
that poor lad
this lover
the complainant,
the representative,
this member
this thief
Colleagues and Friends can I help You?
Instead of “men and women,” you could communicate
Everyone
All people
all of you from here and there from everywhere
All people present today
All people here and there
All people from the earth with a name
All people from with no name
All dead prisoners kept in refrigerators
Everyone of you
People from everywhere with nicknames
All people with no pass People, with no country
All people present, everyone
All people that came by feet
All people welcome
All peopl one can not love for all kinds of reasons not totaly understood
every one welcome Can I help You?
all of you and your neighbour too and their neighbours too and so on
everyone
all people
I mean ..YOU TOO
Can I help You ? Will you help me.?
Met alle oren horen wij.
Met alle ogen kijken we in het geopende en …zien de wereld die ons tegemoet treedt. Oorlog. BRRRR.
Freedom is a gift of the powerfull of Powerfull …to the people that have no power. People that have freedom do not have power (Most of the time, they are a threat to the powerfull). The powerfull give them freedom, just enough freedom to keep them busy with themselves, so the powerfull can live on.
Very difficult to change.Dit is erg moeilijk te veranderen
La liberté est un cadeau des puissants au peuple.
Les gens libres n’ont pas de pouvoir, ils constituent une menace pour les puissants.
Freiheit ist ein Geschenk der Mächtigen an das Volk.
Menschen, die Freiheit haben, haben keine Macht,das alte Brot und Spiel Das ist ein DEAL sie sind letzendlich eine Bedrohung für die Mächtigen
La libertà è un dono dei potenti al popolo.
Le persone che hanno la libertà non hanno potere, sono una minaccia per i potenti
Sure…sorry
Er wordt gezegd en het staat geschreven dat:
Hij was en nog steeds is, of wordt geïnspireerd, door stilte en verdriet, maar vooral door de herinnering aan de eerste dag op de kunstacademie en natuurlijk door het geluid van een viool en natuurlijk door het silhouet van zijn moeder die de ochtendkrant leest.
Er wordt gezegd en het staat geschreven dat:
Hij zichzelf niet verbetert en nooit en never gehoorzaamt aan bevelen, is dat waar?
Er wordt gezegd: hij houdt niet van het geluid van vallende stenen en brekende dingen, maar anderen zeiden :hij houdt er juist veel van, wat is waar…
Er wordt gezegd en het staat geschreven dat :
Hij volgt het voor de hand liggende en hij is een fan van gezond verstand, maar is dat waar?
Het wordt gezegd dat:
Hij houdt ervan om zich te ontspannen, te wandelen, te dansen en lang te slapen. Er zoveel gezegd.
Het wordt gezegd dat:
Hij vindt dat niemand zich bij het leger moet voegen, vooral niet jonge mensen die nog zoveel andere dingen kunnen doen
Er wordt gezegd:
Hij drinkt nooit alcohol, maar is dat waar?
Anderen zeiden:
Getalenteerd door jeugd en natuur kan een obstakel zijn
Anderen zeiden:
Verbeter je vaardigheden niet te vroeg, jonge man jonge vrouw, jonge getuige, jonge deelnemer, verbeter je vaardigheden niet te vroeg, maar probeer hetzelfde te blijven, verander niet .
Voer nooit bevelen uit die u zelf niet zou willen geven
Blijf dicht bij je verlangen, Young artist, young lover met je te grote winterjas en je smart phone en je notitieboekje met potlood in je binnenzak.
Obstakels zijn geen probleem, vergeet dat niet
Ne pas Rappeler les malheurs, les malheurs du passé.
Quando arriverò sarà troppo tardi.
Als ik kom is het te laat
(Zing) Try to remember and if you remember
Then follow, follow (Spreek)and run to the future.
Zoon, vader, vriend en huisheer, allen poetsen tegelijkertijd het stof van hun schoenen.
Er wordt gezegd:
Auguste Rodin once in 1902 told Rainer Maria Rilke that when he was young he read the devotional book The Imitation of Christ, and that every time he came to the word “God” he would replace it in his mind with “sculpture.” OK Ok
Rodin heeft zich nooit afgevraagd of hij een kunstenaar was. Rilke wel en hij adviseerde de jonge kunstenaar,het lieve kind van zijn vriendin genaamd: Balthus om zich niet van de wereld af te sluiten zoals hijzelf deed, maar om zijn plaats daarin resoluut op het spel te zetten. Zeg je naam, jouw naam,jouw naam zal de kunstenaar zijn
Jouw naam is de kunstenaar! Baltus! En hij had gelijkt
A song:
Wenen? Bohemen? Italië? Parijs? Anijs met peper in Berlijn. Schaatsen met een konijn. Borgerhout? en Oudeaarde?. De plataan op de markt is blijven staan. O milaan O milaan.
O mylord, mylady Open het raam
open the Window, het fenster en de stal, la fenetre soie
Open your eyes and zie het rennend paard.
You may find many things that were hidden in the back of your mind. Please check.
Het Naakte leven is daar, Het woeste Leven, maar het is er vogelvrij en opgejaagd. Sois gentil et comporte-toi bien.
Be friends, please be friends and never forget:
When it behaves like a dog and it souds like dog
it probably is a dog.
Same as it ever was, same as it never was
Het zelfde zoals het nooit was
Same as it ever was, same as it never was
Same as it ever was
“We want political rights and a passport”, Dit zegt de dichter Mahmoud Darwish in 1964. “Ja” schreeuw ik en dan zeg ik : ja natuurlijk. In elke zee een onbestuurbaar juichend schip.
De krant: Kunstkritiek:
Een kunstenaar antwoordt in 1981 op de vraag wat hij met zijn werk wil bereiken, dat hij hoopt dat zijn werk nieuwe voorstellingen doen ontstaan, die zijn en hopelijk ook ons begrip van de wereld kunnen verbeteren. Op dezelfde vraag, gesteld in 1988, antwoordt hij dat het hem veel plezier zou doen als het werk romantische gevoelens bij de kijkers teweegbrengt. In 1989 stelt zij dat kunstwerken er voor zijn, om ons aan onszelf te openbaren. In 1992 antwoordt zij dat zij niet weet hoe haar werk anderen beïnvloedt. In 1995 is zij ervan overtuigd dat het werk het gevolg is van een gebeurtenis die elders plaats vindt en waarover zij geen controle heeft. In 1998 is zij niet meer geïnteresseerd in dit soort vragen maar zegt zeker te weten dat een kunstwerk de afstand verbeeldt en verbindt tussen dat wat mogelijk is en dat wat werkelijk is. In het jaar 2000 is de kunstenaar er van overtuigd dat zijn kunstwerk het leven van de kijker verlengt. En dit volgens een eenvoudige rekensom: de tijd die men maandelijks aan een kunstwerk schenkt (uitgedrukt in minuten) gedeeld door wat de uitkomst is van 100 min de leeftijd van de kijker. Dit levert al snel enkele minuten levensverlenging op. Daarbij blijft de oude waarheid: hoe ouder men wordt hoe langer men leeft, gelukkig onveranderd.
Dan in 2002 heeft hij wel een inzicht ontwikkelt nl:het effect van het beeld is enorm groot en levensgevaarlijk in de handen van mensen met macht.
News van vandaag:
De Beeldspraak en de Metapfoor is het eigendom van de kunstenaar. Handen Af.
Politici zouden gestraft moeten worden als zij zeggen : er komen donkere wolken aan of er is licht in de tunnel of de broekriem moeten wij strakker aantrekken of we gaan met zijn allen er achter staan of we gaan ervoor, er is licht in de tunnel, we zitten in een dal maar na regen komt zonneschijn in ons mooie land, overal. Wolven liggen op de loer.Of we rijden op een kameel op de zee. We zijn als het schip dat is gestrand in de woestijn . Beeldspraak en de Metapfoor is het eigendom van de kunstenaar! Don’t forget, Please notice, write down. In gekleurde letters. Handen Af; Imagery and metaphor are the property of the artist.
Die Metaphern gehören den Künstlern.
Oud nieuws:
In 2002 verbaast hij zich er steeds meer over dat zijn kunstwerken niet in een politiek kader worden geplaatst
Soldiers must not obey to orders.
Hij ziet steeds duidelijker, dat zijn aandacht voor conflicten en zijn afkeer van ideologische, stereotype, culturele identiteiten,
Blood lines, Race, Identity,Tradition, Believe, Holy texts, Skin colors etc and so on and so on, niet zozeer in een persoonlijk, psychologisch kader passen, maar in een breed sociaal, politiek verband opereren en hun betekenis krijgen. De scheiding tussen het private, individuele bestaan en het openbare leven is niet meer relevant want op het niveau van het beeld en de voorstelling is er een directe verbinding met de werkelijkheid .
Als de dichter zegt : “Regen” dan regent het.
Het beeld, de voorstelling, elk kunstwerk getuigt van een innige deelname aan de wereld; dit betekent: onvoorwaardelijk overgeleverd zijn aan grotere krachten dan droom en visioen alleen. Alles met angst en beven wellicht. Geen probleem
No problem problem.
Alles met angst en beven, OK
Ik las, Leggo,I read, ich lese, ik las:
The Body wordt niet oud als het geliefd is.
Il Corpo non invecchia quando è amato.
It carries een herinnering die steeds sterker wordt.
The artwork doet denken aan het lichaam van de geliefde : It carries a memory that is getting stronger and stronger. Het draagt een herinnering die steeds sterker wordt.
Niets wordt oud als het geliefd is.
Niente invecchia quando è amato.
Ik lees:
De taal is een product van de terugblik. In de terugblik vinden we het leven terug. In de terugblik is alles anders.
De taal brengt chronologie aan, het vernietigt daarbij de gelijktijdigheid van de verschillende zintuiglijke indrukken die door het kunstwerk opgeroepen worden en het kunstwerk tot een ervaring maakt.
Om over na te denken:
Een gebeurtenis uit het verleden is vaak het gevolg van een voorval in het heden.
Miss Mary uit Halifax schrijft :
“…het beeld maakte me aan het huilen, ik kan er niet naar kijken zonder te huilen, jij denkt misschien dat dit normaal is voor een gevoelige vrouw maar ik huilde 17 jaar niet meer. Ik durfde nooit mijn moeder rechtstreeks aan te kijken omdat ik wist dat zij bang was, precies zoals Uw sculptuur. De mensen waar je bij wilt zijn, zijn achter je, de mensen die je niet kent zijn voor je… het lichaam wordt naar achteren getrokken terwijl het vooruit gaat. Prachtig. Het werk kan” Pier 21 ,Halifax” heten. Mijn ouders kwamen hier met mij in Canada aan met de boot in 1956. Ik was toen 6 en heette Marie. Ik ben net zo oud als jij…
Tips:
Dit is niet wat iedereen weet, maar het geldt overal en nergens: Pas op voor de slangenbeet.
You have only yourself, to rely on.
Beware:
Don’t get killed on the beach.They were killed on the beach.
New title :
Seven fingers
When ever she meets new people, she sinks
her small hands into the pocket of her jeans, moved them as if she is counting some coins ( she just lost seven fingers in the war) then she moves away, back hunched, met gebogen rug. tiny as a dwarf,
Nog een tip:
“In war the only two things I can do are panic and breathe”
zo klein als een dwerg
Mosab Abu Toha is a Palestinian dichter, short story writer, and essayist from Gaza. Mosab Abu Toha is the author of Things You May Find Hidden in My Ear: Poems from Gaza (2022, City Lights) Abu Toha is the founder of the Edward Said Library in Gaza, now bombed and gone.
Antwoord#1:
…Meestal ben ik al begonnen en ken ik het begin dus niet dwz het is altijd een vaststelling achteraf dat ik weet dat ik begonnen ben. Dit geldt voor heel veel zaken
Antwoord #2:;
.. Dan laat ik het werk achter me en ben meestal een beetje verdrietig omdat ik op het moment van stoppen met het werken ook het ( intieme) contact verlies met waar ik mee bezig was en daarbij moet vast stellen dat ik niet erg veel weet over wat ik gemaakt of gedaan heb. Of anders gezegd het kunst werk wordt onbegrijpelijk- voor mij toch- op het moment van beëindiging.
Ik begin trouwens altijd in het midden.
Vraag :
Wilt u een foto van Uzelf opsturen ?
Hoe oud bent U ?
Bent u gelukkig ?
Waar woont U ?
Mag ik eens langs komen?
Bent u getrouwd?
STRANGE:
Herinneringen zijn een geschenk aan de toekomst.
Daarbij is te bedenken, mag u niet vergeten, dat iets dat in de jeugd gebeurd is, dikwijls het gevolg is van een voorval op oudere leeftijd, maar dit weet u al.
You may find this strange:
Wir sollen das Denken zum erstaunen brengen!
Alles wat we nu als “gewoon” erfahren was eens heel ongewoon.
Men gewoont zich aan alles, zelfs in een geblindeerd huis.
Iemand schrijft :
Ik was geland na een 4 uur durende vlucht en bij het uitstappen streek een zachte, warme lucht langs mijn wangen. Ik was in Nice, blij en Beautiful. Ik nam een taxi en zou Hem over een uur treffen op een terras, aan de Place Ile de Beauté. Mooier kon het niet. Daar kwam Hij, mijn vriend, aangerend, beide armen uitgestrekt, alsof hij die onzichtbare strandbal weer meegenomen had, zoals vroeger en hij zei: “ik ben zo blij U te zien mijn vriend en blij dat we de draad weer kunnen oppakken.” “Waar waren we dan gebleven?” vroeg ik. “Dat alles overal is, natuurlijk, zoals altijd ” Like it ever was,like it never was? Nee, Like is ever was! Hij,wiens naam ik ben vergeten, lachte mij toe van onder een blauw hoedje, alsof een stukje hemel op zijn hoofd terecht gekomen was en niet meer weg ging. We gingen zitten, zitten zwijgen. Een oude man liep voorbij met een slepend been, een lach op zijn gezicht en rode lipstick rond zijn ogen.
“Dit is het moment van de kunst “, riep hij plots en luid klonk het over het Place Ile de Beauté. :”deze man, Kijk, hij wordt door het beeld geopenbaard. Ik zie hem. Wij zien hem. Het is een beeld dat wij zien. Wij zijn hier nu te gast en ook de getuige. De gast en de getuige zijn één> Deze ruimte neemt ons op en hier klinkt onze muziek, hier leeft de kunstenaar samen met de wereld en ontstaat het machtig sprekend beeld vanzelf, alsof het plots getoverd werd.
En dat overal? Vroeg ik;”Ja” Like it ever was, like it never was?Like it ever was, Zoals het altijd was ! Ja, zoals het altijd is.
De kunstenaar heeft het privilege van de vrije expressie en moet deze niet verliezen. Zonder de warmte van de kunsten overleeft geen mens; dan worden wij dingen, dingen die men weg kan gooien en bij het straatvuil achterlaat.
Gelukkig weet de kunstenaar te overleven. En zelfs in gevangenschap hoe een kooi te verlichten.
Ik zag een jonge man die opkijkt uit een boek en hij ziet dat zijn moeder schuifelend op weg naar de voordeur waarvan de gekleurde ruitjes glinsteren, struikelt. O, moeder. O moeder
….de telefoon gaat . ‘Hi, its Joan, I am working on a performance, Lines in the sand, and I think of you, I need an old man… ‘
“Your career as an old man has just begun,” Joan said en het klonk als een waarheid. Ik herinnerde mij dat ik als 7 jarige al eens door een andere 7 jarige, “opa “werd genoemd en omgeduwd werd; waarom? omdat ik in de verte staarde. “Met de jaren verruimt de realiteit zich, het inzicht een oude man te zijn is niet zozeer een beperking als wel één van de vele mogelijkheden, de nieuwe fase, please ,laat je er volledig door meevoeren, waarom Niet? Why Not?” Vroeg zij. Ik ontving een tekst een tekst en de eerste zin was: “We all know the story of Helen of Troy but few of us have followed her to Egypt. How did she get there?” Pour moi la vie va commencer.
Hij zal vallen; Ik kan hem straffen.
(Maar mijn hart kent geen straffen).
Ah! Kom naar mij terug schoonheid
naar je eerste trouwe geliefde;
en tegen de gehele wereld…
zal ik je beschermen.
Schoonheid, kom naar mij terug
samen met je vredige uitstraling
en het leven in je schoot,
ik zal vaderland en hemel hebben.
kom weer terug zoals je toen was,
toen ik jou mijn hart schonk,
war child
step out of your night and came to me
come into my life
into your life
It is the right time
now !
but No place to go
No place to hide
No road to roam
no street to run
No tree to climb
And nothing for free
All taken
All taken
O, war child
Can you styill sleep..
The world is a strange and dark… is it still a place?
Full of noises of hungry wolfs
Killers and killers
dogs at the river side
ghosts are passing
Eyes wide open
All in red
No shoes
No traces
No sounds
What do you want is not a question
You have to answer now !
your life will end within two seconds
You have to answer now or no one wil know
What do you want !
And then the old man smiles
as he fades away
Het leven blijft achter in een lege vijver bij een villa zonder naam
O mocht mijn verdriet
iets zijn dat niets betwist
Aan alles proeft
Mocht ik overdrijven
in de nacht
Mocht ik overnachten in de gracht
Of ..Voor even toch
in jouw gezicht
I want to be in your ear to hear what you hear
And in your eyes to se what you see
Promises:
I promise to cook a meal for you and
Ik beloof een maaltijd voor je te maken
for every friend that passes by
For every soul that is lost
For every child that has no mother
Voor ieder kind dat geen moeder heeft
For every one that has no past
voor iedereen die geen verleden heeft
For the ones that are denied the future
The ones that cannot speak
Degenen die niet kunnen spreken
For the ones that are made invisible
For the ones that cannot sleep
voor degenen die niet kunnen slapen
Promise me #2
To Lift me up and turn me around
Til mij op en draai me om
what will happen will happen
Promise #3
I will make some more sounds
I will speak to myself but you can listen too
Ik spreek voor mijzelf maar ook voor jou
before my feet I touch the ocean and I’ll be gone
Voordat mijn voeten de oceaan raken en ik weg ben
All is mine but I can share
Can you wait, I will be there.
What is it:
I can hear some sounds ,what is it ?
I hear someone speaking to himself,what is it ?
I see blood everywhere
I hear sounds what is it that i can not answer
What is it:
Am I in the other room ?
Ben ik in de andere kamer?
Wo denn?
Where no one speaks to you, only staring glances.
There is blood.
In the other room where only ghosts can come
there is no place for you and me
no chair, no table, no roof, no window, no door, no curtain, no morning any more
Am I in the the room that has no house
The answer is: zeker, zo is het en er is niemand thuis
Sure it is
Vóór ik sterf
ontwaak ik voorgoed nog een keer
en vergeet alle woorden voor onderweg
Nog even in jouw warm gezicht
luister ik naar de allerlaatste lokroep van de
Moha Braccatus uit Hawaii
The last male singing for a female who will never come, never ever come. His voice has gone, unanswered.
Hallo! ..Ja? Are you there? No ! No more
“Vannacht om 3 uur veertig werd ik wakker. Ik ontwaakte uit een vreemde droom. Ik zag een man aarzelend bij de deur geheel verbrand, licht gebogen en verlegen met een glimlach verdrietig en boosaardig,staan, aarzelend bij de slaapkamer deu,op de drempel de klink in zijn hand als wilde hij naar binnen gaan.
Ik schreeuwde GA WEG! Het was een afscheid.
Hij verdween, ik liet hem gaan
Ik bleef bestaan en hij was dood. Voor altijd.
Hij was mij broer.
There are many things that should be considered in anticipation of emergencies. Sometimes you can not help screaming; Go away….OK
You can not always rely on the power of words to solve a problem. Sometimes you have to run.OK
Should soldiers follow orders ? NO, not OK
No, Orders Must only be obeyed under the following circumstances.The orders must be lawful under both international and national law
OK OK
Het onweert en het bliksemt
Ik wordt knettergek! Niet doen, niet doen, later, alles komt goed. Houdt moed. Knettergek, hou je bek!
They want you to forget it, niet doen niet doen, Houdt moed
maar op gebroken stenen lopen oude mensen
op blote voeten, hun laatste dans
En vallen,vallen op de grond
hun lichaam breekt
en zij staan niet meer op
Ik hoor :
een die hond blaft in een belegerde stad zonder mensen
Ik beloof:
blaf hond, zolang ik kan, zal ik luisteren, ik luister
Ik zal het op mijn instagram account plaatsen, dit lied vaarwel
en het zal bestaan, altijd en overal, hier en daar, altijd en ergens ook nergens, en soms niet of nog niet maar nooit nooit nergens. Somewhere allways not over the ocean,
Somewhere allways but not over the ocean,
En revenant dans ce pays
Là où le soleil et le vent
Là où mes amis, mes parents
Pour moi la vie va commencer
Sans avoir peur d’être surpris
Entre le ciel et mes amis
This is the End,The Epilogue, the happy end :
The killers without a mind, they are kindly asked, please follow orders, to leave the stage one by one, please follow orders
Do not to keep me busy with your fantasies. I rather spend my time on mine. Good bye
Dan gaan wij zwemmen in de onderaardse stad, ik beloof het
En zullen bij de vissen zijn die lachend dansen in het disco licht, ik beloof het
Nieuw gekleed worden wij één met de wereld, dan kunnen we alles loslaten en raken toch niets kwijt.
En together with The Soldiers that did not obey to orders, dansen
Alles in het disco licht, het maanlicht
Waar mensen duizelig staren in oude huizen
Wij dromen niet meer van weddings at Palm-beach of kleuren foto’s
wij zeggen:
FREE PALISTINE
Henk Visch