Het is net gestopt met regenen en ik lees : His face turned into a broken heart
…Ja, een gezicht kan een hart worden…het onverenigbare bestaat, in het beeld komt alles samen als in een huis waarvan de voordeur openstaat en waar gezongen en gefeest wordt..
Iemand zei mij:
“De roze bol is natuurlijk de aarde. De aarde met zwaartekracht. Daar zit het penseel aan vast. Het penseel kan niet ontsnappen en kan niet doen waarvoor het gemaakt is namelijk schrijven of schilderen…de penseel accepteert zijn lot. De aarde en het penseel horen eigenlijk niet bij elkaar, maar zijn “toevallig” bij elkaar gekomen. Ik denk dat we meer op het toeval kunnen vertrouwen dan we doen want het werk is een mooi en harmonisch geheel geworden; de verticale lijn is verrukkelijk en veelbelovend, zegevierend ook, ik denk aan een tol ! Is dit een pleidooi voor het niet-voor-de-hand-liggende, de niet-logische verbanden ? Of zijn de onderlinge verbanden onderhevig aan een logica die nog niet ontrafeld is. Zijn wij een beetje achterlijk, soms? ”
“Ik dacht ook dat de aarde a.h.w. gevoed wordt met beelden en voorstellingen via het penseel; het penseel schildert dan niet maar werkt als een antenne en brengt beelden van de wereld -als via een infuus- in de aarde. Beelden die het nog niet kent, zo gezegd ; de roze aarde is nog zo jong en leeg.. .”
“Zeker” zei ik “het had daarom ook de wachtkamer kunnen heten. Eigenlijk is elk kunstwerk een wachtkamer, de tentoonstelling is ook een wachtkamer, leven is ook een wachtkamer, alles is een wachtkamer waar iedereen wacht op een huwelijk met…. de wereld.”
“O, maar dan bent U de koppelaarster, degene die arrangeert !”
“Zeker, heel graag, maar het kan ook anders lopen want de logica kan de wereld niet bij mekaar houden, dat is duidelijk.”
Le mariage arrangé
It has just stopped raining and I am reading His face turned into a broken heart
…Yes, a face can become a heart…the incompatible exists, in the image everything comes together as in a house with the front door open and where people sing and party…
Someone said to me:
“The pink sphere is of course the Earth. The earth with gravity. The brush is attached to it. The brush cannot escape and cannot do what it was made to do, namely write or paint… the brush accepts its fate. The earth and the brush do not actually belong together, but came together ‘by chance’. I think we can trust chance more than we do because the work has become a beautiful and harmonious whole; the vertical line is delightful and promising, triumphant too, I’m thinking of a spinning top! Is this a plea for the non-obvious, the non-logical connections? Or are the mutual connections subject to a logic that has not yet been unraveled? Are we a bit backward, sometimes? ”
“I also thought that the earth is fed with images and representations via the brush; the brush does not paint but works like an antenna and brings images of the world – as if through an infusion – into the earth. Images that it does not yet know, so to speak; the pink earth is still so young and empty.”
“Certainly,” I said, “that is why it could also have been called the Waiting room. Every work of art is a waiting room, the exhibition is also a waiting room, life is also a waiting room, everything is a waiting room where everyone waits for marriage with… the world.”
“Oh, but then you are the matchmaker, the one who arranges!”
Certainly, very much so, but it can also go differently because logic cannot hold the world together, that is clear.”
Henk Visch
Eindhoven October 14 2024